Imam Ibnul Wardi

Inspirasi Qurani Meriahkan Ramadhan

Bicara Kebaikan

[Insert link title here]

Iqra' Mudah Meriahkan Ramadhan

Ahad, 16 Jun 2013

2 hari bersama WJA 6130...

Setelah menjalani ujibakat program Imam Muda pada tahun 2010 yang lalu, kini diberikan peluang untuk menghadiri satu sesi ujibakat terbuka bagi Pengacara Program TV Al-Hijrah pada 16 Jun (Semalam) di Stesen TV Al-Hijrah...

Suatu perjalanan yang tidak begitu terancang kerana informasi mengenai program ujibakat tersebut diketahui agak lewat yang kebetulan masa itu baru balik dari kelantan seusai menghadiri Bengkel Maqasid Syariah di Kolej Islam Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri.

15/06/2013 (Sabtu)


Alhamdulillah, pendedahan mengenai ilmu maqosid yang di sampaikan oleh penyampainya sedikit sebanyak membuka jalan ke arah lebih memahami konsep & aplikasinya dalam konteks semasa. Keperluan kepadanya jelas kelihatan daripada contoh-contoh yang diketengahkan. Namun, bengkel setengah hari bukanlah lesen untuk menggunakannya dengan sewenang-wenangnya ilmu tersebut, bahkan masih berhajat kepada penelitian dan kajian dengan lebih terperinci..

F.O.K.U.S

Setelah bengkel selesai, mengambil langkah untuk terus balik ke Kuala Terengganu kerana perlu membuat sedikit persediaan tazkirah bagi Program Jelajah Musollah siri 2 yang berlangsung di Surau Saodah, UniSZA. Tajuk yang diberikan penganjur sangat menarik untuk di hayati bersama. "Mahabbah Rasulillah ; Mujahadah Itu Bukti Cinta".

Hakikat cinta tidak terhenti pada keindahan kata-kata pujian dan alunan yang berbunga-bunga, bahkan ia lebih dari itu. Qasidah adalah lantunan selawat yang memuji keperibadian dan kemuliaan nabi s.a.w. namun, untuk mengatakan kita benar-benar cinta akan Rasulullah s.a.w. tidak cukup sekadar itu... Medan yang luas, dimensi yang pelbagai yang harus dicontohi daripada keperibadian Rasulullah harus diteliti, dihayati dan dicontohi. 

Setelah selesai sekitar 9.30 Malam, meminta izin penganjur untuk bergegas awal kerana perlu bertolak ke Kuala Lumpur pada malam itu juga kerana ingin menghadiri ujibakat Pengacara Program Tv-Al-Hijrah pada keesokan harinya.

11.00pm 
Memulakan permusafiran, dengan doa dan tawakkal kepada Allah s.w.t. semoga aman perjalanan dan dipermudahkan dalam suasana keletihan yang belum reda. Sebuah perjalanan yang sarat dengan cabaran dan kesukaran serta risiko (sangat2 mengantuk).

16/06/2013 (Ahad)
Alhamdulillah, selamat sampai di masjid negara sekitar kul 10.30am dengan ijtihad-ijtihad jalan menuju ke sana yang beberapa kali tersilap lorong, yang hanya dengan sedikit kesilapan memasuki lorong bisa menjadikan kamu stress yang bersangatan, kerana jalan u-turn sangat sukar untuk ditemui kerana kebanyakannya jalan sehala. Itulah Kuala Lumpur. 

1.30 pm
Bergegas ke Stesen TV- Al-Hijrah yang terletak sangat hampir dengan Masjid Negara. Akan tetapi perlu mendaki anak tangga yang agak tinggi jugak. Selepas solat zohor , bermulalah episod ujibakat pengacara program tv al-hijrah.



Tiba Giliran,

1. Di Minta perkenalkan diri di hadapan video perakam
2. Di aju persoalan yang saya kira ketika itu ada dalam 5 orang pengujibakat.
3. Soalan pertama mengenai background pendidikan , diploma tahfiz & Ijazah Dakwah
4. Sedikit teguran agar fokus pada kamera, bukan pada pengujibakat. (paling fail sekali-tak biasa)
5. Akhirnya, pihak tv al-hijrah akan menghubungi dalam masa 2 minggu jika ada apa2 perkara yang perlu dimaklumkan... 

Apapun, bukanlah berharap sangat untuk mendapatkannya kerana kita sedar akan hakikat diri kita siapa, namun lantaran pengalaman yang ingin ditimba, keyakinan terhadap potensi diri yang perlu diledakkan untuk manfaat diri, keluarga dan ummah menjadi inspirasi yang hadir secara spontan untuk menggagahkan diri melangkahkan kaki ke sana.



6.00 pm
Terus berangkat pulang ke kuala Terengganu...lantaran keletihan yang bertimpa2, tidak mampu memberikan fokus pemanduan, menyebabkan kerap kali berhenti. Natijahnya, sampai di Kuala Terengganu pada jam 6.00am keesokkannya. Sebuah perjalanan KL-KT memakan masa 12 Jam?

Saya tidak pasti jika ada rekod yang lebih luar biasa daripada rekod ini dengan menaiki kereta...

Kenangan Bersama WJA6130... :)

By : Intelektual Sufi

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah..moga semua urusan di permudahkan...

    BalasPadam