Imam Ibnul Wardi

Inspirasi Qurani Meriahkan Ramadhan

Bicara Kebaikan

[Insert link title here]

Iqra' Mudah Meriahkan Ramadhan

Rabu, 12 Jun 2013

Bingkisan Buat Adik-Adik...

Kem Intelektual Sufi 2010
Permusafiran dalam menyelami lautan ilmu yang sangat luas mempertemukan penulis dengan pelbagai ragam dan ranjau kehidupan dunia yang sangat menyesakkan jiwa bagi mereka yang masih memiliki secebis sensitiviti terhadap kesedaran hidup berpandukan agama.

Sebuah perjalanan yang meninggalkan himpunan-himpunan pengalaman berharga berupa mutiara ilmu yang bisa dijadikan panduan dalam meniti kehidupan di hari-hari mendatang.

Perjalanan hidup di dunia ini umpama lautan yang bergelora yang bisa menghanyutkan mereka yang leka bahkan juga bisa menenggelamkan mereka yang tidak memiliki ilmu pengetahuan yang mampu menyelamatkan diri mereka.

Kem Laa Tansa
Gelombang yang datang mengasak dari segenap penjuru adakalanya bisa melemahkan, bahkan juga bisa menumbangkan para pengembara yang menelusuri laluannya. Dunia ini sememangnya tempat ujian yang Allah titipkan untuk memuliakan para hamba-hambanya yang beriman.

Dengan kemurahan Allah s.w.t. di utuskannya Rasulullah s.a.w. sebagai pembimbing dan contoh ikutan yang bersertanya wahyu yang diturunkan (al-Quran) sebagai panduan untuk memandu kehidupan manusia yang penuh dengan ketidakpastian.

Dalam ketidakpastian ini, manusia ditaklifkan untuk memilih jalan yang terbentang dihadapannya samada jalan menuju keredhaan ataupun jalan menuju azab Allah s.w.t.


Nota buat adikku ini adalah bingkisan ilmu yang ingin dikongsikan buat panduan buat adik-adik para remaja khususnya yang ingin ditunjukkan satu jalan dalam usaha mempersiapkan diri untuk menelusuri liku-liku kehidupan yang sedang menanti di hadapan.


Semoga ianya mampu memberi sedikit sinar cahaya buat adik-adik pembaca yang budiman agar ianya bisa menerangi laluan-laluan suram yang penuh dengan persoalan demi persoalan yang tidak akan pernah selesai.

Nukilan Dari Hati,
Intelektual Sufi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan