Imam Ibnul Wardi


Inspirasi Qurani Meriahkan Ramadhan

Bicara Kebaikan

[Insert link title here]

Iqra' Mudah Meriahkan Ramadhan

Rabu, 5 Jun 2013

Kalimat Sama, Kesan Berbeza...

"Sebaris kata-kata kadangkala memiliki kuasa sentuhan yang tinggi. Ia boleh mempengaruhi tingkah laku seseorang, malah menjadi ubat pelbagai penyakit. Ironinya, kata-kata turut melahirkan kesan berbeza apabila diucapkan oleh orang yang berlainan."


Wahai Mahmud...

Pada abad ke-6 Hijrah, Syam dikuasai oleh seorang sultan yang sangat baik dan soleh. Beliau merupakan Sultan Mahmud bin Atabik Zanki yang bergelar "Nur al-Din". Beliau terkenal sebagai seorang yang sangat mencintai ilmu dan menghormati ulama.

Sultan Mahmud sering menghadiri majlis nasihat Burhanuddin Ali bin Hasan al-Hanafi di Aleppo. Al-Zahabi menyatakan berkenaan beliau : "Beliau sangat zuhud dan berpaling daripada dunia sehingga sanggat disegani dalam kerajaan."

Dalam kuliahnya, Burhanuddin sangat tegas menasihati sultan. Beliau tidak menyebut gelaran kesultanan, malah memanggil nama asal baginda tanpa segan seperti : "Wahai Mahmud..."

Selepas Burhanuddin wafat, tempatnya digantikan oleh Muhammad bin Mas'ud al-Turaithithi (w.578), seorang tokoh besar mazhab Syafi'ie. Menurut al-Zahabi, beliau sangat fasih, pandai berceramah dan pakar dalam ilmu tafsir serta fiqah.

Diriwayatkan bahawa beliau pernah menjemput Sultan Mahmud Zanki untuk menghadiri ceramahnya. Al-Turaithithi cuba meniru Burhanuddin dengan menyebut "Wahai Mahmud..." apabila menasihati sultan. Tidak beberapa kemudian, seorang pengawal membawa titah sultan agar berhenti menyebut nama sultan sebegitu.

Sultan menjelaskan : "setiap kali Burhanuddin berkata "wahai Mahmud", seluruh bulu romaku tegak kerana kewibawaannya, lalu hatiku menjadi begitu lembut kerana nasihatnya. Namun apabila orang ini berkata sebegitu, hatiku menjadi keras dan dadaku menjadi sempit."



Kata-kata adalah produk jiwa, perbaikilah jiwa, maka kalimat yang keluar akan memiliki kuasa merubah yang kuat. Kalimat ini hanya keluar daripada hati yang dekat dengan Allah dan dipenuhi sifat mahmudah. Sikap suka meniru orang lain adalah tanda kelemahan diri. Kita sering lupa bahawa masyarakat terus berkembang dan trend terus berubah. Lihatlah, berapa ramai orang yang terkenal suatu masa dahulu akhirnya tenggelam pada masa sekarang kerana bahana meniru. (Solusi , Isu 53 ; Mac 2013)



p/s : Jadilah Diri Anda Sendiri, kenali potensi diri yang bisa di manfaatkan dalam dakwah dan perjuangan kerana Allah untuk Ummat, kemudian kerahkan tenaga untuk menyerlahkannya. 1 amalan tapi berterusan itu lebih utama daripada amalan yang banyak tapi tenggelam timbul atau pasang surut.


By :

Intelektual Sufi,
08.53 am
Imtiaz Kuala Berang
Kawasan Parking Bangunan Kelas 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan